سرور لینوکسمفاهیم عمومیهاست

آموزش بدست آوردن Ping یک IP یا سایت

در اینجا میخواهیم با دستور پینگ بر فرض مثال سرعت ارسال و دریافت یک بسته اطلاعات از کامپیوتر خودمان به سروری که آی پیش 8.8.8.8 هست رو متوجه بشویم. برای این منظور لازم است در محیط Run این عبارت را تایپ کرده و OK کنیم:

ping 8.8.8.8 -t

در اینجا میخواهیم با دستور پینگ بر فرض مثال سرعت ارسال و دریافت یک بسته اطلاعات از کامپیوتر خودمان به سرور شیراز وب هاست به آدرس www.shirazwebhost.ir را متوجه بشویم. برای این منظور لازم است در محیط Run این عبارت را تایپ کرده و OK کنیم:

ping shirazwebhost.ir -t

*در محیط داس نیز امکان پذیر است که در محیط داس نیاز به زدن t- نیست.
*کلید های ویندوز + R رو با هم فشار بدید تا وارد Run بشید.

در انتها برای مشاهده نتایج نهایی پینگ از کلید Ctrl+PauseBreak استفاده کنید که در کیبوردتان وجود دارد که ماکزیمم و مینیمم و میانگین را مشخص میکند.

———————————————————————-

پینگ چیست؟

ping یا پینگ دستوری است که میتواند بسته های tcp/ip را بین دو کامپیوتر ارسال کند و نتایج این ارسال را به ما نشان دهد و ما نیز با استفاده از نتایج این دستور میتوانیم از روشن یا خاموش بودن سیستم ها که با یک ip به اینترنت متصل هستند به عبارتی همان سرور یک سایت یا یک سرویس اینترنتی مطلع شویم و ضمن آن سرعت اتصال آن سرور یا سایت به سیستم خودمان را ارزیابی کنیم.

مثال ساده تر: روی یک کوه هستید و مقابل تان نیز یک کوه هست. هنگامی که فریاد میزنید مدت زمانی طول می کشد تا صدا به کوه مقابل رفته و نتایج آن بازگردد که به این عمل نیز پژواک گویند؛حال دستور پینگ نیز به همین صورت است و نتایج این رفت را اعلام میکند.

بطور مثال در سیستم من چنین اطلاعاتی نمایش داده میشود:

time= 286 TTL=36
time= 299 TTL=36
time= 286 TTL=36

میبینید عبارت time درحال تغییر هست و هر بار یک مقداری را نشان میدهد که این نشان دهنده مدت زمانی است که طول می کشد یک پژواک صورت بگیرد- رفت و برگشت- یعنی مدت زمانی است که طول می کشد یک پاکت Packet به سرور سایت برسد و یا برعکس و کم و زیاد شدن مقدار آن هم میتواند بدلیل ترافیک شبکه و یا ضعف در اینترنت و ISP و یا حتی فاصله و تعداد گذرگاه ها باشد. حال هرچقدر زمان time بیشتر باشد یعنی مدت زمان بیشتری طول میکشد تا اطلاعات از سرور سایت بدست ما برسد.
* time برحسب میلی ثانیه

TTL مخفف كلمه Time To Live است.كه مقدار آن نشان دهنده عددی است كه از يك بسته اطلاعاتی به ديتا می آيد.وقتی ما ديتا را توسط اينترنت منتقل ميكنيم.اين اطلاعات به بسته های كوچكی به نام بسته های اطلاعاتی تقسيم می گردند.و در كامپيوتر مقصد دوباره بر هم می آيند. اين يك فرآيند پيچيده است كه لازمه آن فراگيری مطلب TCP-IP می باشد.

همچنین TTL بدین معنی است كه هر بسته كه وارد اینترنت می شود، حداكثر از چه تعداد روتر یا HOP مجاز است عبور كند. با هر گذر از یك هاپ. مقدار TTL بسته، یكی كم میشود. اگر این مقدار به صفر برسد، اون بسته اصطلاحا Drop میشود.

گاهی اوقات با نتیجه timed out مواجه میشویم که این به این معناست که سروری که مورد پینگ قرار گرفته است فعال نیست و یا ارسال پاکت به آن و دسترسی به آن امکان پذیر نیست و یا زمان آن انقدر طولانی است که منقضی میشود و از تعداد HOP بیشتر از حد مجاز عبور کرده است و ناکام بازمیگردد و اتصال برقرار نمیشود.

درنتیجه با توجه به این خاصیت پینگ میتوان سرعت اینترنت خودمان را بسنجیم به این صورت که پینگ سرورهای بزرگ جهان را ملاک قرار بدهیم. چون این سرورها از بزرگترین سرورها هستند مطمئنا سرعت بالایی دارند و وقتی انها را پینگ کنیم تا حدودی مشخص میکند که سرعت اینترنت ما در دستیابی به این سرور قدتمند چقدر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا