امنیت هاست

تهدیدی جدید برای حریم خصوصی کاربران در گوگل کروم

گوگل خیلی ساکت و چراغ خاموش سیاست لاگین خود را تغییر داد. پس از آپدیت کروم به نسخه ۶۹ با لاگین به حساب کاربری خود بلافاصله به خود کروم نیز وارد می شوید و تمام تنظیمات حساب کاربری کروم خود را دارید.
منتها برای اعمال تنظیمات شامل بوک مارکها، افزونه ها و تاریخچه باید دکمه Sync را فشار دهید.

این کاملا برخلاف گذشته است که حساب کروم از سرویسهای گوگل معروف به G-Suite جدا بود و تنها پس از ورود به حساب کروم کار sync اتومات انجام میشد.
همچنین اگر وسط کار sync از حساب گوگل خود خارج شوید کار sync قطع نمیشود بلکه در حالت pause قرار میگیرد. یعنی مثلا اگر ۵۰% دیتای شما تا این لحظه sync شده باشد با خروج از جیمیل، ۵۰% از بوک مارکها، افزونه ها و تاریخچه شما sync میشود و بقیه آن sync نمیشود!
تنها با فشردن دکمه turn off میتوانید sync را متوقف کنید.
همچنین توجه داشته باشید که با بستن پنجره مرورگر شما نه از حساب گوگل و نه از حساب کروم خارج نخواهید شد.
این موضوع عملا تهدیدی برای privacy کاربران به شمار می آید و تا حدی باعث تعجب کارشناسان شده است. اگر کاربر در محیطی باشد که احراز هویت وجود دارد و دسترسی ها جدا شده است مانند شبکه های Domain، این کار ریسک چندانی ندارد. اما در محیط هایی که کنترل دسترسی و احراز هویت وجود ندارد مانند محیطهای عمومی یا پشت سیستم دیگران، این موضوع  می تواند بهای گزافی برای فردی که از این موضوع اطلاعی ندارد داشته باشد.
تصور کنید بی خبر از همه جا پشت سیستم دوستتون میشینید و به جیمیل تون لاگین میکنید. بعد از اینکه کارتون تموم شد یادتون میره logoff کنید و میرید پی کارتون.
دوست تون عکس شما رو روی کرومش میبینه و مشکوک میشه. میره تو تنظیمات کروم و دکمه sync رو میزنه. تمام چیزایی که تو کروم تون نگهداری می کنید براش sync میشه منجمله password ها! حدس بزنید چی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا